Ads Top

Minder vliegtuigen, meer internationale treinen?

Zowel Schiphol als ProRail-topman Pier Eringa, in zijn nieuwe functie als voorzitter van de Europese Infrastructuur Managers, pleiten voor minder vliegtuigen en meer treinen. Schiphol barst uit zijn voegen, vliegen is heel slecht voor het milieu en veroorzaakt veel lawaai. De overheden en de staatsspoorbedrijven in Europa – waaronder NS - hebben het tientallen jaren laten afweten met internationale treinen met als voorspelbaar gevolg veel auto- en vliegverkeer over de grens. En nu?

De nachttreinen als ideale vervanger voor vliegtuigen zijn verdwenen, ondanks de vraag uit de markt. NS heeft jaren geleden al haar slaap- en ligrijtuigen verkocht en Deutsche Bahn heeft er geen zin meer in. Mogelijk komen er in 2021 weer nachttreinen vanaf Amsterdam, dankzij de Oostenrijkse (!) Spoorwegen.

De Thalys naar Parijs, waar NS niet in deelneemt, is een goed alternatief voor het vliegtuig en de auto. De prijzen van Thalys zijn echter hoog. De klassieke Beneluxtrein van Amsterdam naar Brussel is een aftandse, kwakkelende boemeltrein met een veel te trage verbinding en geen wifi. Achteraf gezien is het jammer dat NS deze concessie gekregen heeft. Als de concessie naar Virgin Rail of Arriva was gegaan, zou er geen Fyra-debacle zijn geweest en hadden we nu goede snelle treinen naar Brussel gehad.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.